By   23 november, 2011

De senaste dagarna har det varit mycket prat och skriverier om att antalet döda i trafiken ökar. Ökningen sker främst bland fotgängare, inte bland de som färdas i motorfordon eller på cykel. Jag har en teori om vad denna ökning beror på.

För några år sedan blev det lag på att fordonförare (bilar, motorcyklar, cyklar) måste stanna vid övergångsställen där fotgängare vill korsa vägen. I samband med denna regeländring började kommuner rensa bort flera övergångsställen, gissningsvis för att trafiken skulle flyta på lite bätte.

Munkhagsgatan-Skogsgatan

Många av dessa övergångsställen lämnades dock kvar, men nu utan skyltar eller markering på vägbanan. Dessa omfattas med andra ord inte av reglerna. Bilister behöver inte stanna och släppa över fotgängare då det saknas ”herr gårman”-skylt. De falska övergångsställena är dock väldigt lika riktiga övergångsställen för fotgängaren som i den tron stegar rakt ut i vägen.

Linköpings kommun är inget bra föredöme. Falska övergångsställen finns bl.a. utmed Ålerydsvägen i höjd med Rävkullen och i Johanneund i korsningen mellan Munkhagsgatan och Skogsgatan. Det finns även ett på den kraftigt trafikerade Haningeleden vid Middagsgatan och Grengatan.

Man kan ju nästan tro att kommunen (som säger sig väna trafiksäkerheten) försöker lura fotgängarna med dessa ”övergångsställen”. Det hade varit lämpligt att fästa en tydlig skylt vid dessa övergångar där det framgår att de inte är riktiga övergångsställen. Då kanske statistiken över döda i trafiken hade sett lite bättre ut.

Mer om övergångsställen:

One Comment on “Falska övergångsställen

  1. Thomas Pettersson

    Bland det bästa jag hört och sett en kommun besluta. Den/de som stiftade denna lag och fick den verkställd kan inte inneha körkort eller ha något annat fel. Jag tror inte det finns en enda bilist som säger emot mig. När det visar sig att över 50% av fotgängarna inte ens ser sig för innan de går över gatan (än värre med cyklister) så, kan man ju undra vad denna lag fyller för syfte. Jag skulle kunna exemplifiera ett tusental olika bilister som har blivit av nöd tvungen att tvärbromsa på grund av dessa fotgängare ”bara” går rakt ut i gatan. Näää,… fram för fler ”falska övergångsställen” så det blir bättre flyt i trafiken = mindre utsläpp. Utöver detta så har jag i alla fall hittat en bra lösning. När ni närmar er ett övergångsställe,…. tuta som bara den och kör bara,… jag lovar er,.. fotgängarna står kvar! En och annan knytnäve i luften får jag men,….det är det värt. Till slut lär fotgängarna sig en gammal regel,….. ”bilar är hårda och människor är mjuka”. Förlåt min raljerande ton men,… skärp er fotgängare,… tror ni verkligen syften med denna lag var att ni skulle kliva rakt ut i gatan utan att se sig för,…. detta är verkligen att utnyttja denna lag i absurdum, och det är verkligen inte meningen. Visa att ni är en klok svensk medborgare Tack! och Tack till alla kommunpolitiker/fastighetskontor i Linköping till detta beslut,… ni är mina ögon, Världens bästa och klokaste Kommun,…. fastän jag bor i Västernorrland och är Norrlänning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *