By   4 januari, 2012

Att Linköpings kommun är motvilliga till biltrafik i staden är ingen nyhet direkt. Gatorna är i ständigt behov av lagning och omasfaltering och parkeringsmöjligheterna görs det inte mycket åt. Till skillnad från Norrköping som har bredare gator har Linköping med sina smala gator sämre möjligheter till parkering utmed dessa.

Kommunens önskan är att bilister ska ställa bilen på en parkering utanför c-ringen för att sedan ta bussen in till centrum. T.ex. på parkeringsplatsen vid Folkungavallen. Det är inte särskilt troligt att jag, när jag ändå sitter i bilen, skulle stanna där för att sedan vänta på en buss för vidare resa in till stan.

Linköpings kommuns fientliga inställning till bilismen kommer ännu mer gynna handelsområden som Tornby i utkanten av staden. Med färre kunder till butikerna i innerstaden kommer antagligen flera av dessa överväga att flytta sin verksamhet. Vad vi då får är en ”död” stadskärna som bara lever upp på kvällen när nattklubbarna öppnar.

För samhällsutvecklingens skull tycker jag det är viktigt att förtsätta främja alla trafikslag, inte minst bilismen. På senare år har även de klimatnegativa faktorerna framhävts för att ursäkta försämrade förhållanden för privatbilister. I frågan om parkeringsplatser låter det då lite konstigt att man erbjuder gratis parkering till de med s.k. miljöbil, om det i grunden är markbrist och markpriser som motiverar en minskad bilism. Även en miljöbil tar ju som bekant en hel parkeringsruta i beslag.

Mitt råd till er som ska in till stan är; cykla gärna, det är bra för hälsan och kostar inte mer än den tid det tar. Kör bil om du känner för det, har långt att åka, har brottom, eller ska besöka flera platser i staden under samma dag. Åk däremot inte med Östgötatrafiken. Varför utsätta sig för obehaget att sitta på en skitig och illaluktande buss. Dessutom upptar bussarna stort utrymme på gatorna och försämrar trafikflödet för andra trafikanter.

På tal om utrymmesbrist som argument för minskat bilresande i innerstaden. Bussfilerna på Malmslättsvägen upptar en yta som skulle räcka till lite över 1000 parkeringsplatser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *