By   23 augusti, 2012

Tillhör du dem som gillar traditionella stadskärnor med många butiker. Risken är stor att Linköpings centrum kommer bli en ganska öde plats i framtiden. De gånger många kommer vistas i centrum är kvällstid då de ska på after work.

Med högre parkeringsavgifter och få parkeringsmöjligheter för spontaninköp kommer handeln minska eftersom bilister inte kommer åt butikerna på ett smidigt sätt. Istället väler dessa att köra till Tornby eller det påbörjade handelsområdet vid Ullstämma. Förhoppningen är väl att flera ska åka med Östgötatrafiken.

Visst kan det låta fint med bilfria stadskärnor och klimatsmart stadsplanering. Men så länge handeln i Tornby ökar från år till år betyder det att den minskar i centrum. Bilvänliga Tornby växer på innerstadens bekostnad. Lösningen är att öppna upp för mer biltrafik i centrum. Samtidigt som biltrafiken successivt begränsas i centrum har kommunen påbörjat byggandet av Östra länken. En trafikled som ytterligare underlättar för boende i södra Linköping att ta bilen till Tornby. Östra länken är ett bra projekt – men i kombination med bilförbud i centrum blir den ytterligare en lavett i handelns nylle.

4 Comments on “Linköpings kommun dödar handeln i centrum

  1. Nils

    Fast…. En väldigt stor del av Linköpings befolkning är studenter, unga eller gamla. Många använder aldrig bil eller kör sporadiskt. Går man på stan idag märks det inget av höga parkeringsbiljetter, det är fullt med folk som cyklat och åkt buss eller av bekvämlighetsskäl tagit bilen och svalt att det kostar att förstöra luft och stadsmiljö. Har du sett hur många som tar sig till jobbet en morgon på cykel eller kollektivt? Jag tror du underskattar Linköpingsborna, alla tar inte bilen när de ska till andra sidan gatan. Linköping och många Linköpingsbor är ett föredöme, helt enkelt.

    1. Linköpingstrafiken Post author

      Har du sett hur många som åker bil till Tornby. Kunder som butikerna i centrum går miste om.

  2. Robert

    Riktigt dum strategi av kommunen. Jag är för en levande stadskärna som är tillgänglig för cyklister, fotgängare och bilister. Genom att försvåra för de som vill åka bil kommer handeln i centrum ta stryk. Jag åker ofta till Tornby av bekvämlighetsskäl. Gratis parkering nära IKANO-huset och många butiker under samma tak. Med ännu fler hinder mot bilister i centrum tror jag inte det kommer bli många vändor dit i framtiden.

  3. Gösta Bondesson

    Jag handlar aldrig dagligvaror i centrum, jag tar bilen till Tornby eller Ekholmen.
    Skäggetorp besöker jag ibland. Lyckligtvis växer det även upp nya köpcentra i Ullstämma och i det planerade Djurgården, så anledningarna att besöka centrum för att spendera pengar blir ännu mindre. Gratis P-plats, lägre priser, större utbud och möjlighet att kunna lasta bilen full.

    Afterworkgänget, Black Cobra och söndagsflanörerna kan ta bussen. 30:- för en enkel bussbiljett för att besöka den urbana katakomben.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *