By   25 mars, 2012

Motormännens Riksförbund har under den senaste tiden genomfört en undersökning av fotgängares, cyklisters och bilisters beteende vid övergångsställ på Östgötgatan i Linköping. Undersökningen visade att en majoritet av cyklisterna inte väjde för trafik när de skulle över ett övergångsställe. Fotgängare har däremot företräde att korsa en gata där det finns ett övergångsställe, men undersökningen visade att få sökte ögonkontakt med bilförare för att försäkra sig om att tryggt korsa gatan.

Cyklister är ju sedan tidigare kända för sitt bristande trafikvett. Många verka vara mer måna om att slippa anstränga sig, än att överleva ytterligare en dag. Många förlitar sig nog på att bilföraren bromsar och släpper över cyklisten. Här har dock bilförarna ett ansvar att använda sitt signalhorn länge och ljudligt. Självklart ska man inte köra över cyklister som bryter mot trafikreglerna, men genom att försätta dem i en pinsam situation kanske beteendet kan förändras.

Överkörd cykel

Att det är många som väljer att cykla är inget dåligt i sig, snarare tvärtom. Att cykla ger motion och är bra för hälsan. Som cyklist är det däremot viktigt att i varje fall kunna de mest grundläggande trafkreglerna, annars kanske man hör hemma på kyrkogården ändå.

Mer läsning:

2 Comments on “Motormännen undersöker beteende vid övergångsställen

  1. Robin Andersson

    Kan inte annat än att hålla med dig i detta. Cyklister har verkligen en bristande kunskap om trafikregler och om trafikvett. Det är lite paradoxalt, för ju ”säkrare” (läs: tryggare) vi bygger för trafiken, desto mindre uppmärksamt beter sig trafikanterna. Detta är ett återkommande problem för samtliga trafikslag. Den absolut säkraste trafikplatsen lär vara en helt trafikintegrerad gata, dvs. en gångfartsgata, då samtliga trafikanter vet att de måste vara uppmärksamma på varandra.

    1. Linköpingstrafiken Post author

      Jag kan nog vara ganska aggressiv och dömande i min ton många gånger. Det beror mycket på att jag är en person som följer trafikregler, och förväntar mig att andra gör detsamma. Cyklister är (min uppfattning och erfarenhet) väldigt dåliga på att följa de mest grundläggande trafikregler vi har. Trafikljus. En röd lampa betyder stanna och lämna företräde. Detta gäller även om cyklisten har nedförsbacke och klena benmuskler. Att medvetet köra över en cyklist som inte stannar vid rött ljus är ju inte snällt. Men att klandra en bilist, busschaufför eller motorcyklist för olyckan är för mig helt befängt. Om dessa (skyddade) trafikanter har grönt ljus har de ingen anledning att tro att de som har rött kommer köra ut i korsningen. Vem har mage att idiotförklara en människa på 20 meters avstånd?

      Alla är ansvariga för sin egen överlevnad, även cyklister. Kan man inte trafikreglerna bör man vara väldigt defensiv i trafiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *