By   8 oktober, 2012

I början av augusti anmälde en kvinna i Norrköping Östgötatrafiken till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Don tycker att Östgötatrafikens beslut att slopa papperstittabeller är diskriminerande mot henne och alla ndra som varken har dator eller smartphone.

Östgötatafiken menar att tidtabeller idag måste uppdateras med tätare intervall än tidigare. Det beror dels på arbete på stambanan vilket gör att tågens avgångs- och ankomsttider kan variera från en vecka till en annan.

Om nu detta är det största skälet ser jag inget hinder att strunta i tågens tidtabeller och enbart visa stadsbussarnas tidtabeller. Jag misstänker dock att Östgötatrafiken blivit pressade på att minska beroendet av Stadshus AB och andra kommunala subventionsbolag. Besparingar på ca 400 000 kr årligen på papperstidtabeller i kombination med 9 kronors prisökning på SMS-biljetter hjälper nog till att rädda det ständigt subventionerade bolaget.

2 Comments on “Östgötatrafiken anmält för diskriminering

  1. Sylvia Rydström

    Hej!
    Verkar inte som om anmälan tagits upp. En liten kommentar till ditt förslag om att ha kvar papperstidtabeller för tätortstrafiken; tyvärr funkar inte det eftersom mycket tätortstrafik anpassas efter Östgötapendeln. Får pendeln ändrade tider måste vi även ändra buss- och spårvagnstiderna.Slopandet av papperstidtabeller är inte heller någon ekonomisk fråga eftersom våra kunder fick betala för dem. Priset motsvarade ungefär kostnaden. Att sms-biljetten blivit dyrare beror på att du som kund idag får ta en större del av kostnaden för tjänsten. Tidigare, när kraven på kontantstopp kom, tog vi den ökade kostnaden. Nu får istället den som nyttjar tjänsten betala mer. Reskassa däremot blir billigare.

  2. Linköpingstrafiken Post author

    Den kanske rann ut i sanden.

    Att Mattias Näsström säger ”Papperstabellerna kostade cirka en miljon att trycka och vi fick in cirka 600 000-800 000 kronor på försäljningen av dem” i artikeln jag länkar till låter som en besparing på 200-400 000 kr. Kanske har missuppfattat det.

    När vi ändå kom in på att kunder ska ta kostnader för olika tjänster så kanske det är dags att höja biljettpriserna för landsortsresenärer kraftigt eftersom dessa tydligen subventioneras av stadstrafikens resenärer. Har dåligt med källor för det påståendet, men det är ett rykte jag hört.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *