By   25 mars, 2012

Att Östgötatrafiken har förtur vid de flesta av Linköpings trafikljus har väl knappast undgått någon vid det här laget. Personligen är jag av den åsikten att de inte ska ha någon förtur alls, utan snällt vänta som alla andra trafikanter.

Som om det inte vore nog med att de har sin förtur så finns det även särskilda trafikljus som enbart används när en buss närmar sig. Ännu mer irriterande blir det när busschaufförerna aktiverar trafikljusen långt innan de ens kommer fram till korsningen. I korsningen Haningeleden/Vistvägen är händer det så gott som alltid att busschauffören aktiverar trafikljuset redan när han lämnat hållplatsen vid Aftongatan. Då får all trafik på Vistvägen stå och vänta under tiden som bussen ska ta sig de 600 metrarna till korsningen. Det blir inte bättre av att de ofta stannar på Middagsgatans hållplats för att hämta upp passagerare. Under tiden får trafiken på Vistvägen snällt stå på tomgång och vänta.

Förtydligande: Det är inte busschaufförerna personligen som styr trafikljusen. Vilket förklaras i kommentarerna av Sylvia på Östgötatrafiken. 

4 Comments on “Östgötatrafikens busschaufförer och trafikljus

  1. Sylvia Rydström

    Hej!
    Vissa trafikljus i Linköping har så kallad signalprioritering för kollektivtrafiken. Orsaken till det är att vi och kommunen vill att bussresan ska gå så snabbt som möjligt. I och med det hoppas vi att fler väljer fler bussen istället för bilen vilket är bra för stadens miljö och alla som bor och verkar här.
    Systemet sköts via teknik mellan bussen och signalsystemet så föraren styr den inte själv alls.

    1. Linköpingstrafiken Post author

      Vill börja med att tacka för kommentaren.

      Det är klart att Östgötatrafiken vill att fler ska välja bussen. De tjänar ju mer och du får behålla ditt jobb o.s.v. på bekostnad av sämre framkomlighet för de som inte vill åka buss. Med den synen på konkurrens kan ju staten starta vilket företag som helst och sätta marknaden ur spel.

      Nu när den mänskliga faktorn är ur världen kanske det skulle vara en god idé att minska räckvidden på signalen från 600 till 50 meter.

      1. Mårten

        Jag skulle säga att kollektivtrafik är lite av ett spelteoretiskt specialfall. Varje buss ersätter ett stort antal bilar eller cyklar, så för varje extra buss, för varje extra passagerare och för varje förenkling för dessa så minskar trafiken och det uppväger nog den negativa effekt bilisterna får av att bussarna får förtur i vissa korsningar.

        Man kan ju t.ex. tänka sig hur trafiken mellan mjärdevi/universitetet och centrum skulle se ut runt 17-snåret om bara en tredjedel av dem istället tog egen bil till stan. Totalt kaos.

  2. Robin Andersson

    ”De tjänar ju mer och du får behålla ditt jobb o.s.v. på bekostnad av sämre framkomlighet för de som inte vill åka buss.”

    Vill och vill. Detta är ju en samhällsfråga, inte en fråga om individens vilja. Jag skulle gärna vilja att staten subventionerar helikoptrar flyglicens samt infrastruktur för helikoptertrafik. Då hade vi ökat framkomligheten enormt för trafiken. Någonstans måste man ju dra gränsen. Och med bilismen har man redan passerat den gränsen, eftersom den förstärker andra samhällsproblem, som den globala miljön, stadsmiljön, fysisk segregering av staden, mm.

    Det kommer alltid att behövas biltrafik. Min förhoppning är att den endast kommer att behövas i en liten utsträckning. Bara genom att införa bilpooler medför att fler familjer kan utnyttja samma bil. En bil som ändå bara står stilla på en parkeringsplats 23 h om dygnet. Jag kör själv bil, då mitt yrke kräver det. Jag hade mycket hellre åkt kollektivt och cyklat om jag hade kunnat, dvs. om mitt jobb inte krävde att jag hade bil samt om det hade varit en kortare avstånd mellan mitt hem och mina arbetsrelaterade målpunkter. Det är sorgligt att den modernistiska stadsplaneringen har tvingat oss till att använda bilen. Och vidare, att den har tingat in oss i en syn på bilen som en frihetssymbol, när den är det mest begränsande elementet i människans rörelsemönster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *